Men eftersom all beredning och planering sker och görs enbart på finska så är det få svenskspråkiga som känner till vad allt som är på gång eller planeras.
Jan-Erik undrar även om man fortfarande kan välja bort spårvägen? Ja, det borde man väl kunna eftersom man ännu inte fattat beslut om att bygga spårväg i Åbo – endast att planera.
Problematiskt är dessutom att de planer och utredningar som ligger till grund för planeringsarbetet redan börjar vara föråldrade.
Exempelvis miljökonsekvensbedömningen baseras på alternativet med gamla dieseldrivna bussar när hälften av bussarna redan idag är elbussar, för att inte tala om när en eventuell spårväg skulle bli färdig.
De senaste planerna för spårväg går ut på att den skulle bli en så kallad snabbspårväg med endast 17 hållplatser mellan hamnen och Kråkkärret, vilket skulle innebära mellan 600 och 800 meter mellan hållplatserna.
Man har inte heller konsekvensbedömt vad få hållplatser skulle innebära för barn och äldre som inte har så lätt att röra sig vare sig det är sommar och sol eller vinter och snö.
Vi Svenska Seniorer anser att föråldrade konsekvensbedömningar bör göras om.
Ny forskning möjliggör att koldioxidavtrycket kan bedömas för både infrastruktur och drift för såväl bussar som spårvägar innan ett slutgiltigt beslut kan fattas.
Svenska Seniorer i Åboland rf
Kjell Wennström, ordförande